ממקור לעבודת רקמה עצמית- תלמידותיה של מגינה
יותר מעשרים תלמידות באות מדי שבוע לרקום יחד בביתי. לרקמה בצותא יש תרומה רבה ללימוד וליצירה של כל אחת מהקבוצה. עבודת הרקמה מוסיפה עניין וטעם לחיי הרוקמות. אנחנו מנסות ללמוד ולשמר ברקמה מסורות ודוגמאות ישנות ומוסיפות נופך משלנו. הרקמות ממלאות את הבית ונכנסות למגירות המאחסנות את האוצר היקר שלנו.
תהליך העבודה בקבוצת הרקמה:
- בחירת הארץ ובחירת הנושא לרקמה נעשים בשיתוף של מגינה עם הקבוצה.
- השלב הראשון של העבודה המעשית הוא הפענוח הטכני של הדגמים ותכי הרקמה, בעזרת צילום צבעוני וצילום ZEROKX.
- בחירת האריגים והחוטים המתאימים ביותר למקור- לביצוע הרקמה.
- ביצוע – לימוד התכים ומקומם, נעשה במסגרת הקבוצתית ומאפשרת לימוד הדדי בין חברות הקבוצה. רב עבודת הרקמה נעשית על ידי כל אחת לבד בביתה, כאשר הבעיות המתעוררות מועלות בפגישות הקבוצה. חברות הקבוצה מקפידות על נאמנות מקסימלית לאוירה, לתך, לדגם, לאריג ולחוטים, אך מדרך הטבע ניכר הביטוי האישי של הרוקמת.
הקבוצה מאד מגוונת מבחינת המקצוע , הגיל והרקע התרבותי. הטיפול ברקמות ארץ מסוימת נמשך תקופה ארוכה או קצרה, ככל המתבקש, לאחר מכן אנחנו עוברות לעסוק ברקמות ארץ אחרת. מעבר זה מאפשר לחברות חדשות המצטרפות לגרעין הקיים של הקבוצה, להשתלב תוך זמן קצר. רקמת ארץ אחת אינה מתבססת בהכרח על רקמת ארץ אחרת.
אנו נעזרות בספרים , בתערוכות במוזיאונים ובהרצאות של אנשי מקצוע במקצועות האתנוגרפיים. הרקמה היא שפת סימנים . חיפוש אחר משמעותם הסמלית של הדגמים בחברה בה נרקמו, הכרת האוכלוסיה, הגיאוגרפיה, ההיסטוריה והתרבות – כולם יחד – מהוים חלק בלתי נפרד מהמחקר של הרקמה.
דברים שנכתבו על ידי מגינה שלאין וחנה כהן,ירושלים, 1992.